Pozemek p.č.st. 546/3 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice, se nachází u ulice Orlovská. Součástí pozemku je stavba - budova č.p. 752, stavba pro administrativu.

Tato stavba sloužila v minulosti jako správní budova Dolu Heřmanice. Nyní je stavba bez využití. Ke stavbě nevedou žádné inženýrské sítě, kdysi byly voda, elektřina a plyn přiváděny z interních zdrojů státního podníku DIAMO, státní podnik - příslušenstvím předmětu koupě tak nejsou žádné přípojky.

O prodej předmětného pozemku požádal pan XXXXXXXXX, který plánuje rekonstrukci stavby a vytvoření komerčních prostor, které budou sloužit jako výukové centrum a střelnice. Ve stavbě by měla být umístěna krytá střelnice pro střelbu z krátkých i dlouhých kulových zbraní, prostor pro teoretickou i praktickou část zkoušek odborné znalosti k získání zbrojních průkazů, dále prostor pro pořádání zdravotních kurzů a výuku a výcvik v ochraně života obecně. Dále bude ve stavbě malá pekárna/cukrárna, posilovna, prostor pro ubytování kurzistů. Jedna bytová jednotka bude pro provozovatele střelnice. Toto výcvikové centrum bude přístupné jak veřejnosti, tak příslušníkům Policie České republiky i Armády České republiky.

O prodej předmětného pozemku požádal dále pan XXXXXXXXXX. (statutární ředitel obchodní společnosti ROSH a.s.), který by rád ve stavbě vytvořil společenský a kulturní dům s představením staroindického způsobu zdraví (Ajurvéda-bylinná výživa, jóga, meditace, přednášky). Plánuje vytvoření prostor pro hydroponii, místnosti pro zdravotní a jiné přednášky, místnosti pro sportovní využití, hry-šachy, kulečník, čítárny apod.

Cena nemovité věci dle znaleckého posudku XXXXXXXXXX ze dne 16.04.2018:
cena v čase a místě obvyklá:
pozemek p.č.st. 546/3, vč. stavby č.p. 752 .................. 2.580.420,- Kč
Náklady vynaložené na zhotovení znaleckého posudku: 8.500,- Kč.

Dle ustanovení § 56 odst. 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, je převod předmětu koupě osvobozen od daně z přidané hodnoty (DPH).

Komise doporučila minimální kupní cenu ve výši 2.580.420,- Kč a úhradu vynaložených nákladů.

Oběma evidovaným žadatelům byla sdělena doporučená minimální kupní cena stanovena Komisí vč. úhrady vynaložených nákladů a ti po sdělení potvrdili, že o koupi mají stále zájem. Následně byli oba žadatelé písemně vyzváni, aby na jednání Zastupitelstva konané dne 21.06.2018 doručili svou závaznou cenovou nabídku v uzavřené obálce a přiložili záměr využití předmětu koupě (pozemku se stavbou). Žadatelé tak učinili - předložili své návrhy kupní ceny a prezentovali své podnikatelské záměry. Pan XXXXXXXXXX nabídl kupní cenu ve výši 3.106.706,- Kč, obchodní společnost ROSH a.s. nabídla kupní cenu ve výši 2.950.000,- Kč. Zastupitelstvo (usnesení č. 0540/ZMOb-Sle/1418/21 ze dne 21.06.2018) vzalo na vědomí záměry obou žadatelů a uložilo jim doplnit jejich žádosti, konkrétně, aby do 31.08.2018 doložili způsob financování realizace a studii či časovou osu realizace jejich záměrů využití předmětu koupě, a dále konstatovalo, že žadatelé mohou v návaznosti na toto doplnění upravit jejich návrhy výše kupní ceny.

Žadatel č. 1 - pan XXXXXXXXXXXXX - svou žádost ve stanovené lhůtě doplnil (viz příloha č. 3 předloženého materiálu) a předložil také úpravený návrh výše kupní ceny (3.106.706,- Kč zvýšil na 3.450.000,- Kč).
Žadatel č. 2 - ROSH a.s. - svou žádost nedoplnil a návrh výše kupní ceny neupravil.

S ohledem na výši kupní ceny a možnosti žadatele č. 1, jakožto jediného možného kupujícího v danou chvíli, byla splatnost kupní ceny upravena ze standardních 30 dnů na 60 dnů od podpisu kupní smlouvy a před podáním návrhu na vklad do KN. Zároveň s kupní cenou kupující zaplatí i náklady vynaložené na zhotovení znaleckého posudku na cenu obvyklou.
Současně je navrhováno zřízení předkupního práva jako práva věcného (zapisuje se do KN), a to na dobu 5-ti let od svého vzniku, tj. od jeho zápisu do KN.
Jako poslední je uvedena smluvní pokuta pro případ porušení povinnosti kupujícího zahájit provoz střelnice v rozsahu alespoň deseti střeleckých postů (hlavní záměr využití předmětu koupě žadatelem č. 1) do 2 let od zápisu převodu vlastnického práva k předmětu koupě do KN. Tato doba vychází z předloženého rozfázování záměru žadatele č. 1 a poskytnutí menší časové rezervy pro případ objevení se nepředvídaných překážek a pro jejich překonání. Smluvní pokuta se řadí mezi právní instituty utvrzení dluhu. Výši smluvní pokuty je možné určit několika způsoby (v tomto případě je určena procenty z kupní ceny, lze také určit konkrétní částkou), a to tak, aby byl zohledněn poměr mezi hodnotou zajištěné povinnosti a výší smluvní pokuty. Žadatel č. 1 v současné chvíli navrhuje smluvní pokutu (v případě nesplnění povinnosti do 2 let) ve výši 5 % z kupní ceny.

-------------------------------------------------------
Žadatel č. 1 rovněž požádal, v souvislosti s jeho podnikatelským záměrem, o koupi sousedního pozemku p.č. 814 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice, na/ve kterém plánuje umístit inženýrské sítě pro zajištění provozu výše uvedené stavby a dále příjezd k sousednímu pozemku p.č. 458/50 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice (ve vlastnictví SMO, nesvěřený městskému obvodu), který by měl sloužit jako parkovací a zásobovací plocha - a to pouze v případě realizace celého podnikatelského záměru. Rada vydala kladné stanovisko k záměru prodeje pozemku p.č. 458/50 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice, a co se týče záměru prodeje pozemku p.č. 814 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice, tak Rada doporučila vydat nesouhlas k záměru města prodat pozemek p.č. 814 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice, z důvodu, aby byl vydán souhlas k záměru prodeje až po rozhodnutí o prodeji pozemku p.č.st. 546/3 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice, jehož součástí je stavba, a to budova č.p. 752, panu XXXXXXXXXXXX, žadateli č. 1 (viz tento materiál). Záměr prodeje pozemku p.č. 814 v obci Ostrava, k.ú. Heřmanice, je řešen v rámci materiálu č. MS/ZMOb/4.0026/19.
-------------------------------------------------------

Dle čl. 7 odst. 3 písm. b) OZV statutárního města Ostrava č. 14/2013, Statut města Ostravy, ve znění pozdějších změn a doplňků, přísluší zastupitelstvu městského obvodu rozhodnout o prodeji hmotných nemovitých věcí, s výjimkou inženýrských sítí a pozemních komunikací, a o prodeji práva stavby, to vždy nejméně za cenu v daném místě a čase obvyklou stanovenou znaleckým posudkem za podmínky, že o záměru prodeje rozhodne zastupitelstvo města, a pokud si zastupitelstvo města rozhodnutí o prodeji nevyhradí. Toto ustanovení se nevztahuje k majetku uvedenému pod písm. a) tohoto odstavce.

Dle čl. 7 odst. 17 písm. c) OZV statutárního města Ostrava č. 14/2013, Statut města Ostravy, ve znění pozdějších změn a doplňků, příslušný orgán městského obvodu rozhoduje též o právním jednání majícím za následek zajištění či utvrzení dluhu, je-li dle Statutu oprávněn k právnímu jednání, kterým byl daný dluh založen.