Architekti představili vize budoucnosti Bohumínské a Frýdecké
Jak by měly v brzké budoucnosti vypadat ulice Bohumínská, Frýdecká a oblast kolem nábřeží a slezskoostravské radnice? Touto otázkou se nyní zabývají architekti ze společnosti Afry. Své představy prezentoval tým architektů 15. června na Nádražní ulici v sídle Městského ateliéru prostorového plánování a architektury /MAPPA/.
O proměně ulic Bohumínská a Frýdecká se v sídle MAPPA diskutovalo již v dubnu loňského roku, poté město Ostrava na základě výběrového řízení nechalo zpracovat společnosti Afry urbanistickou studii. Zpracování studie má trvat zhruba dva roky, architekti mají nyní za sebou zhruba třetinu celého úkolu.
Živá městská třída
Záměr, co v centrální části Slezské změnit, je architektům jasný už dnes. „Z Bohumínské ulice chceme vytvořit živou městskou třídu pro pěší, cyklisty i pro auta. Maximálně průchozí a s dostatkem zeleně. V oblasti náměstí Jurije Gagarina by mělo vzniknout důstojné centrum Slezské Ostravy, kde bude možné pořádat trhy, koncerty i další veřejné aktivity,“ shrnul za společnost Afry architekt Dominik Pleva.
V průběhu červnového podvečera pak Dominik Pleva vysvětloval, jak proměny dosáhnout. Bohumínská ulice si podle názoru architektů jednoznačně zaslouží zklidnit. To znamená zúžit nyní dvouproudovou silnici v oblasti mezi Kamencem a Muglinovskou ulicí do jednoho pruhu, vystavět zde chodníky, cyklopruhy a osadit zelení. „Z ulice, která má dnes skoro dálniční charakter, se Bohumínská může proměnit v ulici, podél které se dá jít klidně s kočárkem,“ prohlásil architekt Pleva.
Bohumínská by se podle představ architektů měla stát maximálně prostupnou pro pěší. Tranzitní doprava, která nyní ulicí proudí, má být omezena snížením maximálně povolené rychlosti, snížením počtu silničních pruhů či zvýšením počtu přechodů pro chodce. „Lidé by už tak nemuseli přecházet po lávce mezi Gagarinovým náměstím a nábřežím, ani podcházet podchodem na Kamenci. Lidé mají chodit po ulici, a ne pod ní,“ argumentoval Pleva.
Nábřežní promenáda s kavárnou
Architekti dále počítají s atraktivní zástavbou Seidlerova nábřeží v místech dnešního parkoviště. U nové zástavby má vzniknout nábřežní promenáda. „Široké chodníky, kavárny s výhledem na řeku, zkrátka moderní bulvár,“ líčil budoucnost prostoru v bezprostřední blízkosti mostu Miloše Sýkory Dominik Pleva.
Díky zklidnění dopravy se mají lidé pohodlně procházet směrem od slezskoostravské radnice k řece Ostravici. Těmto plánům by podle architektů z Afry mohla pomoci i výstavba nového mostu přes řeku v místech, kde dříve bývala lávka pro pěší zvaná Střelniční. Vzniklo by tak nové napojení ulic Sokolské a Frýdecké, které by odklonilo dopravu od mostu Miloše Sýkory.
Má to smysl
„Za studii jsme velice rádi, pro budoucnost jsou takové projekty velmi důležité,“ reagoval na práci architektů místostarosta Slezské Ostravy Vladimír Lyčka. Připomenul, že diskutované území Slezské Ostravy bývalo dříve hustě zastavěné a obydlené, což dnes připomínají už jen archivní fotografie. „Tento trend bychom chtěli vrátit,“ uvedl Lyčka.
Nejčastější dotazy z řad veřejnosti směřovaly na to, kdy by představované změny mohly alespoň začít. Podle architektů by se tak mohlo stát už v řádu let.
To potvrdil i místostarosta Vladimír Lyčka. „Zájem investorů o centrální část Slezské stoupá, území se bude proměňovat rychleji, než si možná myslíme. Ostrava je jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících měst v republice. Slezská určitě nezůstane pozadu,“ konstatoval.