Činnost oddělení podle organizačního řádu

Odbor financí a rozpočtu

9.1

Odbor financí a rozpočtu

9.2

Postavení a základní úloha odboru

 

Je odborem úřadu, který zabezpečuje činnosti v samostatné a přenesené působnosti v rozsahu svěřeném městskému obvodu statutem na úsecích financování městského obvodu a příspěvkových organizací zřízených městským obvodem, účetnictví o stavu a pohybu majetku, všech příjmů a výdajů, hospodaření s fondy, půjček, úvěrů a jejich splácení, termínovaných vkladů a jiných vhodných zhodnocování dočasně volných finančních zdrojů, vztahů ke státnímu, krajskému a městskému rozpočtu a státním fondům, evidence všech smluv uzavřených jménem městského obvodu s výjimkou smluv pracovněprávní povahy a smluv zabezpečujících další vzdělávání a odbornou způsobilost, pokladní služby.

9.3

Odbor se člení na:

9.4

Úkoly v samostatné působnosti, které jsou odboru svěřeny

 

9.4.1

Na úseku financí a rozpočtu

 

9.4.1.1     

Připravuje zastupitelstvu městského obvodu podklady a návrhy pro poskytování:

- bezúročných zápůjček spolkům, humanitárním organizacím a jiným právnickým nebo fyzickým osobám působícím v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu, sociálních služeb, požární ochrany, kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany životního prostředí.

Úhrnná výše takto poskytnutých peněžních prostředků poskytnutých dle tohoto bodu, včetně poskytnutých dotací fyzickým nebo právnickým osobám, může činit maximálně 3 % schváleného rozpočtu příjmů, nejvýše však 5 mil. Kč za příslušný rozpočtový rok.                                                                         

 

9.4.1.2 

Připravuje zastupitelstvu městského obvodu podklady a návrhy na poskytnutí zápůjček ze sociálního fondu městského obvodu a zápůjček a úvěrů z fondů na opravy, rekonstrukci a modernizaci bytových domů, rodinných domů a jednotek zahrnujících byt, zápůjček na překlenutí tíživé sociální situace a zápůjček na odstranění škod po živelných pohromách

 

9.4.1.3

Připravuje radě městského obvodu podklady a návrhy pro poskytnutí peněžitých plnění fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva městského obvodu, za výkon funkce člena komise rady městského obvodu.        

 

9.4.1.4

Připravuje radě městského obvodu návrhy na uzavření smluv o zřízení a vedení účtů pro městský obvod u peněžních ústavů závazně určených radou města.   

 

9.4.1.5

Sestavuje návrh vyrovnaného rozpočtu městského obvodu za podmínek stanovených zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, nejpozději do 31. prosince roku předcházejícího rozpočtovému roku v členění dle platné rozpočtové skladby.  

Při sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky se řídí zákonem o obcích, zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, dalšími předpisy a Statutem města Ostravy.  

 

9.4.1.6

Sestavuje vyrovnaný střednědobý výhled rozpočtu na období tří let nejpozději do 31. prosince roku předcházejícího rozpočtovému roku, který je podkladem pro sestavování ročních rozpočtů.                      

 

9.4.1.7

Hospodaří v souladu s rozpočtem a provádí pravidelnou, systematickou a úplnou kontrolu svého hospodaření a hospodaření jimi zřízených právnických osob a organizačních složek po celý rozpočtový rok, minimálně čtvrtletně. 

Provádí kontrolu hospodaření v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí dle pravidel hospodaření pro územně samosprávní celky určené zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů.

 

9.4.1.8

Připravuje pro zastupitelstvo městského obvodu návrh na schválení pravidel rozpočtového provizoria nejpozději do 31. prosince roku předcházejícího rozpočtovému roku, není-li k tomuto datu schválen rozpočet města nebo není-li k tomuto datu schválen rozpočet městského obvodu.

 

9.4.1.9

Připravuje příslušným orgánům podklady pro provádění veškerých změn rozpočtu v průběhu rozpočtového roku rozpočtovými opatřeními v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. 

 

9.4.1.10

Připravuje ke schválení zastupitelstvu městského obvodu závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření městského obvodu za uplynulý kalendářní rok vždy před schvalováním závěrečného účtu města bez výhrad nebo s výhradami a návrh opatření k nápravě nedostatků. Závěrečný účet je členěn dle platné rozpočtové skladby a obsahuje údaje podle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Současně připravuje a předkládá zastupitelstvu městského obvodu ke schválení účetní závěrku městského obvodu sestavenou k rozvahovému dni za uplynulý kalendářní rok, a to vždy před schvalováním účetní závěrky města.

 

9.4.1.11

Připravuje zastupitelstvu městského obvodu v mimořádných případech, kdy se městský obvod dostane nikoliv vlastní vinou do tíživé situace nebo je-li městský obvod povinen na základě rozhodnutí příslušných osob v souvislosti s poskytnutou dotací zaplatit odvod nebo penále, návrh pro podání žádosti městu o poskytnutí návratné finanční výpomoci. O poskytnutí či neposkytnutí návratné finanční výpomoci městskému obvodu rozhoduje zastupitelstvo města.

 

9.4.1.12

Připravuje zastupitelstvu městského obvodu podklady pro zřízení umořovacího fondu k uhrazení poskytnutých návratných finančních výpomocí, zápůjček a úvěrů, je-li jejich jednorázová splatnost delší než dva roky. Umořovací fond je každoročně až do doby jednorázového splacení naplňován částkou rovnající se ročnímu podílu splátky. Ke dni splatnosti musí umořovací fond obsahovat plnou výši splátky.

 

9.4.1.13

Připravuje pro radu městského obvodu návrhy na organizování sbírek k veřejně prospěšným účelům, za podmínek stanovených zákonem č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů (zákon o veřejných sbírkách), ve znění pozdějších předpisů.

 

9.4.1.14

Zajišťuje provádění odvodů zbývajících finančních prostředků do rozpočtu města, do 15 dnů ode dne jejich přijetí, v případě prodeje nemovitých věcí svěřených městskému obvodu, které byly pořízeny vlastní investiční výstavbou městského obvodu nebo které byly technicky nebo jinak zhodnoceny městským obvodem, a to v obou případech společně z finančních prostředků městského obvodu a finančních prostředků městskému obvodu poskytnutých městem, za kupní cenu vyšší než kolik činily tyto výdaje v součtu (kapitálovým příjmem městského obvodu je částka odpovídající jím vynaloženým výdajům a 50 % rozdílu mezi kupní cenou nemovitých věcí a výši výdajů v součtu a po předchozím odpočtu daňových povinností, jsou-li tyto daně placeny městským obvodem) a za cenu nižší než kolik činily výdaje v součtu (kapitálovým příjmem městského obvodu je poměrná část kupní ceny odpovídající podílu, v jakém se městský obvod podílel na pořízení takových nemovitých věcí svými vlastními prostředky po předcházejícím odpočtu daňových povinností, jsou-li tyto daně placeny městským obvodem).

 

9.4.1.15

Zajišťuje provádění odvodů zbývajících finančních prostředků do rozpočtu města, do  30 dnů ode dne jejich přijetí, v případě prodeje nemovitých věcí svěřených městskému obvodu i v ostatních případech, kdy kapitálové příjmy městského obvodu činí 50 % kupní ceny po předchozím odpočtu daňových povinností, je-li plátcem této daně městský obvod.

 

9.4.1.16

Navrhuje použití některých příjmů městského obvodu tak, že městský obvod používá příjmy z nájmů bytů ve výši minimálně 50% výlučně k financování správy, údržby, oprav a rekonstrukcí bytového fondu, jenž byl svěřen městskému obvodu; zbývající příjmy z nájmů bytů může použít k financování správy, údržby, oprav a rekonstrukcí nemovitých věcí, které byly svěřeny městskému obvodu; příjmy z nájmů nebytových prostor může též použít k financování správy, údržby, oprav a rekonstrukcí nemovitých věcí, které byly svěřeny městskému obvodu a k úhradě splátek úvěrů, zápůjček, návratných finančních výpomocí a úroků z nich, které byly městskému obvodu poskytnuty na opravy, údržbu, modernizaci bytového fondu a na odstraňování povodňových škod na bytovém fondu. Kapitálové příjmy z prodeje nemovitých věcí může městský obvod použít výhradně na pořízení nemovitých věcí nebo na správu, údržbu, opravy a rekonstrukce nemovitých věcí, které byly svěřeny městskému obvodu. Kapitálové příjmy dle OZV č. 14/2013, Statut města Ostravy, čl. 10 odst. (19) písm. a) je možno použít pouze pro kapitálové výdaje.

 

9.4.1.17

S přihlédnutím ke skutečnosti, že město je plátcem daně z přidané hodnoty, předkládá magistrátu zpracované dílčí přiznání k dani z přidané hodnoty podepsané osobou oprávněnou takto jednat včetně příslušných podkladů zahrnujících i podklady týkající se případného realizovaného prodeje majetku předaného příspěvkovým organizacím zřízeným městskými obvody k hospodaření, jestliže byl pro tyto organizace přebytečný. Zároveň zasílá na stanovený účet města peněžní prostředky dle dílčího daňového přiznání a to vše do termínu do 20. kalendářního dne následujícího po příslušném zdaňovacím období, v případě dodatečného daňového přiznání, nebo následného kontrolního hlášení do 3 pracovních dnů po zjištění důvodů pro jeho podání.

 

9.4.1.18

Předkládá radě městského obvodu výsledek kontrol, která jej projedná na své nejbližší schůzi a přijme opatření k odstranění zjištěných nedostatků, nejpozději však do 30 dnů ode dne převzetí zprávy o výsledku kontroly. Do 14 dnů od projednání výsledků kontroly radou městského obvodu zasílá jménem starosty magistrátu písemné vyjádření, případně opatření k odstranění nedostatků.

 

9.4.1.19

Vede účetnictví. Vede agendu DPH a poskytuje metodickou podporu ostatním odborům.

 

9.4.1.20

Vede knihu faktur a provádí úhradu plateb všech odborů.

 

9.4.1.21

Eviduje přísně zúčtovatelné tiskopisy.

 

9.4.1.22

Zabezpečuje pokladní službu.

 

9.4.1.23

Připravuje návrhy na vytváření finančních a majetkových fondů, sestavuje návrh jejich rozpočtu v souladu s účetní osnovou a zabezpečuje sledování hospodaření s těmito fondy v souladu se schváleným rozpočtem městského obvodu.

 

9.4.1.24

Zaznamenává údaje do registru podpor malého rozsahu (podpor de minimis), a to na základě podkladů jednotlivých odborů úřadu.

 

9.4.1.25

Připravuje starostovi písemné vyjádření, případně opatření k odstranění nedostatků, za účelem zaslání magistrátu do 14 dnů od projednání výsledků kontroly radou, a to kontroly jejíž účelem je v rámci vnitřního kontrolního systému hodnotit přiměřenost a účinnost systému finanční kontroly městského obvodu a která se provádí na základě plánu kontrolní činnosti, schváleného radou města, nebo na základě rozhodnutí zastupitelstva města, rady města nebo primátora.

 

9.4.1.26

Připravuje radě městského obvodu podklady a návrhy pro rozhodnutí o ostatních záležitostech za město jako vypravitele pohřbu fyzické osoby, zejména rozhodnutí o souhlasu s nabytím majetku nepatrné hodnoty městským obvodem jako vypravitele pohřbu fyzické osoby, jestliže takový majetek nezahrnuje i věc nemovitou.

 

9.4.2

Na úseku ochrany majetku

 

9.4.2.1

Zabezpečuje účetní evidenci majetku svěřeného městskému obvodu a zajišťuje inventarizaci majetku a závazků.

 

9.4.2.2

Vede listinnou a elektronickou evidenci všech smluv uzavřených jménem městského obvodu, jejichž obsahem jsou finanční závazky.

 

 

 

9.5

Vztah k příspěvkovým organizacím a organizačním složkám městského obvodu

 

9.5.1

Na vyžádání poskytuje součinnost při finanční kontrole hospodaření s veřejnými prostředky u příspěvkových organizací zřízených městským obvodem dle § 9 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů.

9.6.

Vztah k výborům zastupitelstva městského obvodu, komisím rady městského obvodu a zvláštním orgánům

 

Zajišťuje jednání finančního výboru a připravuje pro jeho jednání podklady z oblasti svěřené působnosti.

9.7

Vztah k rozpočtu městského obvodu

 

disponuje rozpočtovými prostředky podle platné „Směrnice pro nakládání s finančními prostředky, postupy v účetnictví a jiné postupy Úřadu městského obvodu Slezská Ostrava“.

9.8

V oblasti přenesené působnosti

 

9.8.1

Na úseku financí a rozpočtu

 

9.8.1.1

Vykonává správu správních poplatků dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

 

9.8.1.2

Vykonává správu místních poplatků, vyjma správy místního poplatku za provoz systému shromažďování sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a místního poplatku z ubytovací kapacity dle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, včetně vymáhání nedoplatků a ukládání sankcí.

 

9.8.1.3

Rozhoduje o vydání, změně nebo zrušení povolení k umístění herního prostoru a je orgánem příslušným pro ohlášení hazardní hry dle § 115 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů.

 

9.8.1.4

Poskytuje ministerstvu financí veškeré informace nezbytné pro výkon dozoru dle § 117 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů.

9.9

Rozsah, v jakém odbor provádí metodickou činnost

 

V rozsahu samostatné a přenesené působnosti.

9.10

Přestupky, které odbor projednává v I. stupni

 

Neprojednává.