Nepříznivá sociální situace
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
Nepříznivá sociální situace – např. zdravotní postižení, nezaměstnanost, nízký příjem, finanční problémy, ztráta bydlení, hrozba sociálního vyloučení a další.
-
Označení - pojmenování - životní situace
Nepříznivá sociální situace
-
Základní informace k životní situaci
Nepříznivá sociální situace vzniklá v důsledku zdravotního postižení, ztráty zaměstnání, nízkého příjmu apod.
Sociální pracovníci oddělení sociální práce na základě konkrétní situace a dle individuálních potřeb klienta poradí a pomohou například:
- s vyřizováním osobních dokladů (při podání žádosti o vystavení občanského průkazu, cestovního pasu, rodného listu, průkazu pojištěnce zdravotní pojišťovny)
- s přihlášením do evidence uchazečů o zaměstnání u úřadu práce
- při hledání a změně zaměstnání
- s vyřizováním dávek pomoci v hmotné nouzi, příspěvku na péči, dávek pro osoby se zdravotním postižením a dávek státní sociální podpory
- s vyřízením invalidity
- s vyřizováním důchodů
- při řešení finančních problémů (exekuce, dluhy)
- při hospodaření s finančními prostředky
- při řešení bytové situace
- při podání žádosti do domova pro osoby se zdravotním postižením, domova pro seniory nebo domu s pečovatelskou službou
- s orientací v nabídce sociálních služeb v Ostravě a okolí a s podáním žádostí o poskytování těchto služeb
- při výkonu funkce opatrovníka osob omezených ve svéprávnosti
- při podání žádosti o ustanovení zvláštního příjemcem důchodu nebo dávek
- při řešení domácího násilí
- při propuštění z výkonu trestu odnětí svobody nebo výkonu vazby
- při řešení dalších obtížných životních situací
Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na konkrétní zaměstnance s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Činnosti sociální práce jsou určeny pro všechny cílové skupiny, mezi které patří zejména:
- osoby se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním
- osoby pečující o osoby závislé na péči jiné osoby
- osoby s různým stupněm omezení svéprávnosti a osoby ohrožené na svých právech před omezením svéprávnosti
- osoby ohrožené sociálním vyloučením
- osoby ohrožené rizikovým způsobem života
- oběti agrese, trestné činnosti a domácího násilí
- osoby bez přístřeší, nebo s nejistým nebo neadekvátním bydlením
- nezaměstnaní a osoby s materiálními problémy
- rodiny s dětmi (pokud problematika nespadá do kompetence oddělení sociálně právní ochrany dětí)
- imigranti
- senioři
- a další
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Zvláštní podmínky nejsou stanoveny, řešení se odvíjí od individuální situace klienta.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Osobním, popř. telefonickým kontaktem se sociálním pracovníkem. Kontakty na sociální pracovníky jsou uvedeny v bodě Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Statutární město Ostrava – ÚMOb Slezská Ostrava
Odbor sociálních věcí, oddělení sociální práce
pracoviště Nám. Jurije Gagarina 4
710 16 Slezská Ostrava -
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Situaci můžete řešit na oddělení sociální práce odboru sociálních věcí ÚMOb Slezská Ostrava, Nám. J. Gagarina 4, Slezská Ostrava v úřední dny (pondělí a středa 8:00 – 11:30, 12:30 – 17:00) nebo po předchozí telefonické domluvě i mimo úřední dny.
Agendu mají jednotliví sociální pracovníci rozdělenu dle náplně činnosti a katastrálních území:
- Mgr. Ivana Adamcová, pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 103,
tel.: 599 410 020
vedoucí oddělení sociální práce
sociální práce
veřejné opatrovnictví
kluby seniorů- Bc. Klára Kozelská, DiS., pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 108,
tel.: 599 410 024
veřejné opatrovnictví (především pro uživatele pobytových sociálních služeb)
sociální práce související s výkonem opatrovnictví fyzických osob a výkon funkce zvláštního příjemce důchodu a dávek- Lucie Hrbáčková, DiS., pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 106,
tel.: 599 410 022
sociální práce pro občany Slezské Ostravy
veřejné opatrovnictví pro občany Slezské Ostravy- Bc. Lenka Jonášová, pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 227,
tel.: 599 410 428
sociální práce pro občany Muglinova a Heřmanic
veřejné opatrovnictví pro občany Muglinova a Heřmanice- Bc. Kateřina Kolářová, DiS., pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 107,
tel.: 599 410 023
agenda sociálního kurátora
sociální práce pro občany Kunčic a Kunčiček
veřejné opatrovnictví pro občany Kunčic a Kunčiček- Bc. Ivana Řehová, pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 104,
tel.: 599 410 411
sociální práce pro občany Hrušova
veřejné opatrovnictví pro občany Hrušova- Bc. Jana Urbanová, pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 107,
tel.: 599 410 023
veřejné opatrovnictví (především pro uživatele pobytových sociálních služeb)
sociální práce související s výkonem opatrovnictví fyzických osob a výkon funkce zvláštního příjemce důchodu- Ing. Daniela Zahrádková, pracoviště Nám. J. Gagarina 4, kancelář č. 104,
tel.: 599 410 412
sociální práce pro občany Koblova a Antošovic
správní řízení ve věci zvláštního příjemce důchodu
kontrola výkonu funkce zvláštního příjemce důchodu
agenda financování a rozpočtu pro odbor sociálních věcí -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
- občanský průkaz (nebo jiný průkaz totožnosti)
- doložení dalších dokladů se odvíjí od řešení konkrétní situace
Základní sociální poradenství lze poskytnout i anonymně bez předložení průkazu totožnosti.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádný formulář není k dispozici.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle jeho individuální situace a dle potřeby domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Závisí na individuální situaci žadatele. (Na řešení nepříznivé sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.)
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených dílčích kroků tak, aby byl naplněn stanovený cíl sociální práce s klientem.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška č. 389/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi
- vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Žádné opravné prostředky nejsou stanoveny.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
-
Popis byl naposledy aktualizován
04.10.2021
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno