Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění
-
Základní informace k životní situaci
Jedná se o situaci, kdy dosavadní příjemce dávky důchodového pojištění nemůže výplatu této dávky přijímat, nebo není schopen s touto dávkou účelně nakládat (např. z důvodu zhoršení zdravotního stavu, dlouhodobé hospitalizace apod. nebo dávku důchodového pojištění nevyužívá k účelu, ke kterému je určena). V takových případech je ustanoven zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění, který výplatu této dávky přijímá a hospodaří s ní ve prospěch oprávněného (tj. dosavadního příjemce).
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Žádost může podat dosavadní příjemce dávky důchodového pojištění, nebo osoba, která žádá o to, aby byla ustanovena zvláštním příjemcem dávky důchodového pojištění.
Podnět k zahájení řízení o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění pak mohou podat i jiné fyzické nebo právnické osoby.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Žadatel se dostaví na úřad dle trvalého bydliště dosavadního příjemce dávky důchodového pojištění, kde si vyzvedne žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění, kterou následně vyplní (pokud bude potřeba, vyplnění žádosti proběhne za pomoci sociálního pracovníka) a nechá potvrdit lékařem. Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění je k dispozici rovněž na internetových stránkách ÚMOb Slezská Ostrava (odkaz v bodě Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici).
O ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění úřad městského obvodu rozhoduje ve správním řízení. Jakmile rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce důchodu nabude právní moci, úřad městského obvodu jej zašle České správě sociálního zabezpečení v Praze k realizaci.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti (popř. podnětu) o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění na úřadu městského obvodu.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Statutární město Ostrava – ÚMOb Slezská Ostrava
Odbor sociálních věcí, oddělení sociální práce
pracoviště Nám. Jurije Gagarina 4
710 16 Slezská Ostrava -
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Tuto situaci můžete řešit na oddělení sociální práce odboru sociálních věcí ÚMOb Slezská Ostrava, Nám. J. Gagarina 4, Slezská Ostrava – Ing. Daniela Zahrádková, přízemí, kancelář č. 104, tel. 599 410 412 v úřední dny (pondělí a středa 8:00 – 11:30, 12:30 – 17:00) nebo po předchozí telefonické domluvě i mimo úřední dny.
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
občanský průkaz
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, rozhoduje úřad městského obvodu bezodkladně, nejpozději do 30 (popř. 60) dnů.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Závisí na individuální situaci dosavadního příjemce dávky důchodového pojištění.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Umožnění provedení sociálního šetření v místě bydliště žadatele, dle individuální situace i v místě bydliště dalších účastníků řízení.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Žádost lze podat prostřednictvím datové schránky, avšak pro účely správního řízení je následně nutné osobní jednání s dotčenými osobami.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
-
Jaké jsou související předpisy
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí ve věci zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění lze podat odvolání k Magistrátu města Ostravy prostřednictvím správního orgánu, který rozhodnutí vydal, a to do 15 dnů ode dne jeho oznámení. Bylo-li rozhodnutí uloženo na poště a adresát si rozhodnutí nevyzvedne do 10 dnů od uložení, poslední den této lhůty se považuje za den doručení, a to i v případě, že si adresát rozhodnutí vyzvedne v dalších dnech odběrní lhůty.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
-
Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
-
Další související informace
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
-
Kontaktní osoba
-
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
-
Popis byl naposledy aktualizován
06.02.2020
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno
-
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace