Radnice

Vydávání matričních dokladů včetně druhopisů (rodné listy, oddací listy, úmrtní listy)

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Vydávání matričních dokladů včetně druhopisů (rodné listy, oddací listy, úmrtní listy)

  2. Základní informace k životní situaci

    Při ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního listu může matriční úřad vydat jeho druhopis.

    Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.

    Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika v Brně (Úřad městské části Brno-střed).

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Matriční úřad vydá matriční doklad:

    • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manželovi, rodičům, dětem, prarodičům, vnukům a pravnukům), jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům,
    • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
    • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
    • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.

    Matriční úřad vydá školským zařízením pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči rodný list fyzické osoby umístěné v těchto zařízeních.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.

    Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika Úřadu městské části Brno-střed.

    Úřad městského obvodu Slezská Ostrava je matričním úřadem pro tyto městské obvody:

    Slezská Ostrava, Michálkovice

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Matrika, odbor vnitřních věcí Úřadu městského obvodu Slezská Ostrava
    Těšínská 138/35, 710 00 Ostrava-Slezská Ostrava

    Úřední hodiny:

    Pondělí:

    8:00 - 11:30

    12:30 - 18:00
    Středa: 8:00 - 11:30 12:30 - 18:00
    Čtvrtek: 8:00 - 11:30 12:30 - 14:30
    Bc. Martina Božková
    referent agendy matriky
    +420599410079 4 / Slezská Ostrava, Těšinská 35
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Žadatel předloží:

    • doklad, kterým prokáže svoji totožnost (občanský průkaz, cestovní pas)
    • matriční doklad (například rodný list, oddací list) nebo jinou veřejnou listinu, kterou prokáže, že zápis narození, uzavření manželství nebo úmrtí se týká členů jeho rodiny, jeho sourozenců, nebo kterou prokáže, že je matriční doklad  nezbytný pro uplatnění jeho práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.

    Za členy rodiny se pro tento účel považuje manžel, rodiče děti, prarodiče, vnuci a pravnuci.

    Pokud žádost vyřizuje zplnomocněný zástupce, je třeba předložit také plnou moc.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádost o vystavení druhopisu matričního dokladu je k dispozici na matrice.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Za vydání druhopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu je třeba uhradit správní poplatek ve výši 300 Kč. Bezplatně se vydává pouze prvopis matričního dokladu.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Při osobní návštěvě se druhopis matričního dokladu vydává bezodkladně. Pokud je žádost zaslána poštou, je vyřízena nejpozději do 30 dnů od doručení příslušnému matričnímu úřadu.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Vyřízení žádosti o vydání druhopisu matričního dokladu elektronicky prozatím zákon neumožňuje.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

    Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení.

    Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Internetové stránky Ministerstva vnitra ČR.

  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar
  24. Kontaktní osoba
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    08.11.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace