Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
-
Základní informace k životní situaci
Dle ust. § 12 odst. 1 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu:
a) byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností
b) byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení
c) zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana, a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu podle odstavce c) jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby uvedené v § 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel. Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci důvodů uvedených v odstavci c) ohlašovně prokázat.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
K podání návrhu o zrušení údaje o trvalém pobytu je oprávněn:
Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba podle § 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde je občan přihlášen k trvalému pobytu.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Dle ustanovení § 12 odst. 1 písmena c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů, ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu na návrh oprávněné osoby, zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo k jeho vymezené části, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu a občan tento objekt nebo vymezenou část neužívá /obě podmínky musí být splněny současně/.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
K zahájení správního řízení je třeba předložit návrh o zrušení trvalého pobytu a doklady dosvědčující uvedené skutečnosti (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, rozsudek soudu aj.). Je-li žadatel právnickou osobou (např. bytové družstvo), dokládá rovněž výpis z obchodního rejstříku. Doklady jsou předkládány v originále nebo v úředně ověřených kopiích.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Podáním návrhu u příslušného obecního úřadu. Příslušnost obecního úřadu se řídí místem trvalého pobytu občana, jemuž se ruší trvalý pobyt.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Ohlašovna, odbor vnitřních věcí Úřadu městského obvodu Slezská Ostrava
Těšínská 138/35, 710 00 Ostrava-Slezská OstravaÚřední hodiny:
Pondělí: 8:00 - 11:30
12:30 - 18:00 Středa: 8:00 - 11:30 12:30 - 18:00 Čtvrtek: 8:00 - 11:30 12:30 - 14:30 Pavlína Volná
referent agendy ohlašovny a matriky+420599410078 3 / Slezská Ostrava, Těšinská 35 -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
K návrhu o zrušení údaje místa trvalého pobytu je potřeba doložit doklady osvědčující, že:
- žadatel je oprávněn k podání žádosti, tj. jestliže je vlastníkem domu nebo bytu (výpis z katastru nemovitostí, kupní nebo darovací smlouva s doložkou právní moci vkladu do katastru nemovitostí) nebo, jestliže je oprávněn užívat byt (nájemní smlouva), jestliže je nájem bytu na dobu určitou, která již uplynula, rovněž doklad o prodloužení nájmu (např. dodatek ke smlouvě, potvrzení o pokračování nájmu)
- odpůrci zaniklo právo byt užívat (pravomocný rozsudek soudu o zrušení společného práva k nájmu bytu, dohoda bývalých manželů, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, přechod nájmu, prohlášení o opuštění domácnosti atd.),
- odpůrce dům, byt nebo jejich vymezenou část neužívá (tuto skutečnost uvedou účastníci řízení do protokolu při ústním jednání, popřípadě ji mohou potvrdit svědkové).
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny. Možno využít tento vzor: Žádost o zrušení údaje o místu TP
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Za každou osobu uvedenou v návrhu je poplatek 100,-
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení žádosti o zrušení údaje místa trvalého pobytu je správním řádem stanovena na 30 dnů, ve složitějších případech na 60 dnů, i tuto lhůtu může nadřízený správní orgán podle potřeby prodloužit.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Občan, jemuž má být trvalý pobyt zrušen.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Hlavní zásadou správního řízení je spolupráce účastníka řízení se správním orgánem.
Účastník řízení:
- doplní neúplné podání ihned po výzvě správního orgánu
- dostaví se k ústnímu jednání
- přebírá písemnosti mu adresované do vlastních rukou
- uvede pravdivě všechny skutečnosti potřebné k objasnění věci
- doloží potřebné doklady a nic nezatají
- navrhne důkazy, svědky
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Podání je možno učinit i v elektronické podobě podepsané způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu.
Podání učiněné dálnopisem, faxem a veřejnou datovou sítí bez zaručeného elektronického podpisu je možné za podmínky, že je do 5 dnů potvrzeno osobně nebo doplněno písemně nebo ústně do protokolu.
Podání je možné také učinit prostřednictvím datové schránky té osoby, ať už právnické či fyzické, která o zrušení údaje místa trvalého pobytu žádá.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
-
Jaké jsou související předpisy
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Řádným opravným prostředkem proti rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu je odvolání. Proti rozhodnutí vydanému Úřadem městského obvodu Slezská Ostrava se lze odvolat do 15 dnů ode dne jeho doručení k Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, prostřednictvím Úřadu městského obvodu Slezská Ostrava, odboru vnitřních věcí, Těšínská 138/35, 710 16 Ostrava - Slezská Ostrava
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
-
Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
-
Další související informace
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Internetové stránky Ministerstva vnitra ČR www.mvcr.cz
-
Kontaktní osoba
-
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
-
Popis byl naposledy aktualizován
24.02.2023
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno
-
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace